28.12.2019

Tekniikan ja luovuuden suhde

Saarna siitä, miksi yksinkertaisuus on usein kaunista

AC/DC soittaa teknisesti yksinkertaisemmin, kuin Dream Theater tai Jimmy Hendrix. Aussibändin menestys ei piile teknisen toteutuksen haastavuudessa vaan siinä, että biisejä on miellyttävä kuunnella. Yksinkertaisuus jää helpommin mieleen.

Luovuus syntyy yleensä rajoitteiden, eikä mahdollisuuksien takia. Kun tuttuja vaihtoehtoja ei ole, syntyy helpommin uusia ideoita. Väitän täten välttävän valintaparadoksia, eli liian monen vaihtoehdon luomaa päätöksenteon vaikeutta. Monet valokuvaajat harrastavatkin haasteita, joissa pitää joko kuvata hankalassa paikassa tai todella vanhalla (ja huonolla) kameralla kehittääkseen omaa luovaa ajattelukykyään.

Usein markkinointikampanjalla on budjetti, joka aiheuttaa rajoitteita. Miten takoa miekkaa, kun raudan sijaan saikin käytettäväksi tinaa? Asiasta ei kannata tuskastua vaan ottaa vastaan haasteena, kuten valokuvaajakin tekisi. Asiakkaat kyllästyvät tuttuihin markkinointitempauksiin hyvinkin nopeasti ja onnistuakseen kampanjan olisi hyvä yllättää asiakas jotenkin. Rajoitettu budjetti pakottaa keksimään uusia ratkaisuja. Onnistuakseen markkinointikampanjan ei tarvitse olla monimutkainen tai syvällinen. Se voi olla hyvinkin alkeellinen. Pelkkä logo ja nokkela copy riittävät hyvin. Tästä Karhun katumainokset ovat oiva esimerkki.


Suurin osa musiikkia kuuntelevista haluaa kuulla helposti mieleenpainuvia kertosäkeitä. Siksi pop-musiikki onkin teknisesti niin yksinkertaista. Sama pätee hyviin mainoksiin. Hyvä mainos huomataan nopeasti ja se ohjaa asiakasti kohti toimintaa. Vaikka markkinoija-kollegan mielestä projektisi visuaalinen ilme on koruton, se voi asiakkaisiin kuitenkin vedota hyvin. Vaikka olisitkin teknisesti taitava, ei kaikkia kikkoja ole pakko käyttää yhdellä kertaa. Yksinkertaisuus korostaa tärkeintä. Tarinaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti