6.2.2019

Excelin avulla shoppailu - Kuinka vältän hutiostoksia

Muistatko yhä sen kalliin paidan/neuleen/vaatekappaleen, joka istuu huonosti, ei sovi minkään kanssa tai on jo poissa muodista? Meillä kaikilla on vaatteita, joita ei tule käytettyä. Kaupassa innostumme, koska olemme nähneet kuvan, josta inspiroituneena kuvittelimme voivamme näyttää hyvältä samassa vaatteessa kuin elokuvatähti. Jotkut meistä ostavat vuosi toisensa jälkeen lisää vaatteita, koska kaappi on täynnä paitoja, jotka eivät näytä hyvältä sen neuleen kanssa, jonka puoliso antoi joululahjaksi viisi vuotta sitten. Mutta miksi emme osta vain vaatteita, jotka ovat sopivia?



Opittua ja perittyä ostokäyttäytymistä


Evoluutio on hidas prosessi. Käyttäydymme yhä kuin luolamiehet. Jos lauman muut jäsenet juoksevat pakoon tuntematonta ääntä, ääntä ihmettelemään jääneet kuolivat, mutta varmuuden vuoksi laumaa seuranneet jäivät henkiin. Meillä ei ole keinoja ohittaa perimäämme. Luotamme yhä muiden ihmisten toimintaan päätöksenteossa. Se on laumakäyttäytymistä. Siksi ostamme samojen valmistajien tuotteita, kuin ystävämme. Pikamuodin markkinointi käyttää laumakäyttäytymistä hyväkseen. Näkyvät mainokset saavat meidät uskomaan kaikkien käyttävän tennareita puvun kanssa. Mitä useammin näemme uutta trendivillitystä, sitä todennäköisemmin alamme pitämään siitä. Uudet trendit kestävät nykyään vain hetken aikaa. Mallistot vaihtuvat muutaman kuukauden välein ja seuraavan sesongin aikana on taas uudet trendit. Ja kohta huomaat, että kaappiisi on päätynyt lisää vaatteita, jotka eivät ole enää muodissa. Uutuus viehättää, mutta vain hetken aikaa. Vaihtoehtoina on odottaa parikymmentä vuotta, että napapaidat tulevat uudestaan muotiin, tai...

80/20


Mitä vaatteita käytät eniten? Todennäköisesti niitä tiettyjä farkkuja tai sitä pehmeää villakangastakkia, jonka ostit jo yli viisi vuotta sitten. Tietyt vaatekappaleet ovat aina muodissa. Niihin lukeutuvat muun muassa puvut, kauluspaidat, villakangastakit, neuleet, mekot, hameet ja farkut. Ne ovat vaatteita, joita käytät todennäköisesti eniten. 80/20-säännön mukaan 80% vaatekaapin tilasta laitetaan helposti yhdisteltäviin vaatteisiin, jotka pysyvät muodissa vuodesta toiseen ja 20% vaatekaapista käytetään tarvittaessa värikkäisiin trendivaatteisiin ja asusteisiin, jotka ovat edullisempia, mutta saattavat kadota muodista muutamassa vuodessa. Välillä on hauska revitellä, mutta yleensä on turvallista valita klassisia leikkauksia ja neutraaleja värejä, jotka eivät katoa muodista, varsinkin, jos kyseessä on kallis ostos. Kirkkaan punainen ja keltainen ovat rohkeita värejä ja herättävät paljon huomiota ulkovaatteissa. Suurin osa ei halua itseensä niin paljoa huomiota, mutta toisinaan pukeutuja haluaa tarkoituksenmukaisesti saada muiden katseet kääntymään pukeutumalla tavallisesta poikkeavasti.

Rubinaccin murretun keltainen casentino ulsteri. The Raken ottama kuva.

Tuottaako vaate iloa?


Marie Kondon mukaan vaatekaapista tulee heittää pois vaatteet, jotka eivät tuo iloa. Jo ennen KonMarista kuulemista keksin, ettei turhia vaatteita kerry kaappiin, jos ostaa vain kivoja vaatteita. Mikä sitten on kiva vaate? Vaate on kiva, jos sen päälle pukeminen tuo joka kerta iloa. Jos vaatekappaleen näkeminen kaukaa herättää innostuksen kaupassa, annan luvan itselleni kokeilla sitä. Jos se tuntuu hyvältä päällä, en katso hintaa ennen kuin olen miettinyt, paljonko olen valmis maksamaan siitä. Jos vaate maksaa enemmän kuin olisin suunnitellut maksavani siitä, en osta sitä. Ostin tavallisia vaatteita vuosia näin, kunnes en enää löytänyt kaupoista vaatteita, joita halusin ostaa.

Miten ostan vaatteita?


Oma tyylini on muuttunut vuosien varrella formaalimmaksi ja valitettavasti tyyriiksi. Ostan yhä harvemmin vaatteita, mutta kertaostokset ovat kalliita. Siksi hutiostoksiin ei ole varaa. Tältä nykyinen vaatteenostoprosessi näyttää:
  1. Huomaan tärkeän tilanteen tai tyylikokonaisuuden, jota varten tarvitsen uusia vaatteita. Esimerkiksi saan kutsun kesähäihin. Ensin mietin, miltä sopivin asukokonaisuus näyttäisi.
  2. Jos en koe olevani tilanteeseen nähden oikein pukeutunut, tarvitsen uuden vaatteen. Esimerkkihäät ovat hyvin formaalit kesähäät. En laittaisi mokkaloafereita tai koristeltuja derby-kenkiä formaaliin tilaisuuteen, joten tarvitsen uudet oxfordit.
  3. Kuinka usein tulisin käyttämään uutta vaatetta? Jos tarvitsisin vain yhtä tilaisuutta varten vaatetta, enkä näkisi sen jälkeen sille käyttöä, en olisi valmis maksamaan paljoa. Esimerkkitapauksessa puhutaan oxfordeista, jotka tulisin kuitenkin ostamaan joskus tulevaisuudessa. Koska kengät näkisivät muutenkin käyttöä, olisin valmis maksamaan niistä enemmän. 
  4. Kirjoitan Exceliin kaikki ne omistamani vaatteet, joiden kanssa pystyn yhdistämään uuden vaatteen. Excel-taulukon avulla pystyn konkreettisemmin hahmottamaan, minkälaisia vaihtoehtoja pystyn tyylillisesti toteuttamaan. Oxfordeja ostaessa pohtisin. tarvitsenko välttämättä mustia vielä vai ovatko tummanruskeat tarpeeksi formaalit tilaisuutta varten. Jos molemmat käyvät tilaisuuteen, katson Excelin avulla, kummat ovat monikäyttöisemmät. Viime postauksen lukeneet varmaan muistavatkin, mitä mieltä olen mustasta. Päädyn tummanruskeisiin, koska ne ovat monikäyttöisemmät.
  5. Viimeisenä alan etsimään sopivaa mallia. Prosessiin kuuluu, etten aiemmin edes katso vaihtoehtoja, ennen kuin olen tyylillisesti päättänyt mitä haluan. Koska päädyin tummanruskeisiin oxfordeihin, jotka tulevat näkemään paljon käyttöä, budjettina on oma kipukynnys. Aloitan halvimmasta tuotteesta, joka viehättää omaa silmää ja siirryn kalliimpaan vaihtoehtoon, jos en ole vakuuttunut materiaalien laadusta, tyylillisistä ominaisuuksista tai istuvuudesta. 

Löf&Tung oxfordit. Skoaktiebolagetin kuva.

Mitä jos en löydäkään sopivaa vaatetta oikeassa hintaluokassa? Tähän asti sellaista ongelmaa ei ole tullut, koska olen ollut valmis ostamaan mittatilausvaatteita tai maksamaan korkeampaa hintaa. Syksyllä olin hankkimassa paksua neuletta, joka näyttää hyvältä kauluspaidan, farkkujen tai flanellihousujen kanssa. Olin jo varautunut ostamaan Alpan shaalineuleen tummansinisenä, mutta sattumalta löysin Sauman alennusmyynnistä tummanvihreän/-ruskean neuleen, joka oli yli 200 euroa halvempi. Hetken mielijohteessa teemme huonoja päätöksiä. Siksi kalliit vaateostokset (miksei halvemmatkin) kannattaa suunnitella. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti