30.1.2019

Kilpaile vahvuuksillasi: Kivijalkakauppa vs verkkokauppa vaateostoksissa

Miksi voi olla parempi panostaa vahvuuksiin, sen sijaan, että parantaisi heikkouksia? Tappaako verkkokauppa tosiaan kivijalkakaupat?

Seth Godinin mukaan on tärkeämpää olla mieleenpainuva ja merkittävä kuin hyvä. Kilpailun kasvaessa asiakkailla on useampia mahdollisuuksia löytää yritys, joka ratkaisee asiakkaan ongelman. Olemalla halvempi, nopeampi ja kattavampi valikoimalta kuin kaikki kilpailijat ei ole mahdollista. Viisaampaa on valita vain yksi kategoria missä on paras.

Hinnalla kilpailu on yleistä, mutta huonosti toteutettuna lopputulokseksi saattaa jäädä tuottamaton kate. Vaateostoksissa suurin osa asiakkaista ostaa halpoja tuotteita ja kilpailua yritysten välillä on paljon. Markkinaosuuden saaminen voi olla erittäin vaikeaa. Löytämällä markkinaraon (niche) saa olla rauhassa, eikä tarvitse kilpailla asiakkaista tuhannen muun yrityksen kanssa. Mitä spesifimpiä palveluita tarjotaan, sitä vähemmän on asiakkaita, mutta sitä vähemmän on myös kilpailua.



Laadukkaita pukukenkiä myyviä yrityksiä ei ole Suomessa monia. Kaikista eniten kengistä kiinnostuneet tuntevat tarjonnan, vaikka eivät olisikaan nähneet yhtäkään mainosta. Miksi? Koska he ovat niin kiinnostuneita tuotteista, että kääntävät jokaisen kiven löytääkseen haluamansa.


Helsingissä on Caine Clothiers-niminen vaatekauppa (Entinen Eliel's). Kenkävalikoimassa on 300 eurosta yli tuhat euroa maksaviin kenkiin. Kenen kanssa yritys kilpailee? Ei kovinkaan monen kanssa, kun markkinoilla ei ole toista vastaavaa liikettä. Yritys erottautuu uniikkien tuotteiden ja palvelun avulla. Hinnoilla ei tarvitse kilpailla, koska asiakkaat ovat valmiita maksamaan täyden hinnan. Muuta vaihtoehtoa ei ole olemassa.



Kivijalkakauppa jää verkkokaupan jalkoihin, jos se kilpailee samoista asiakkaista. Niin kävi Stockmannille. Se jatkoi samojen merkkituotteiden myymistä, vaikka verkkokaupat alkoivat myymään samoja tuotteita halvemmalla. Jotta Stockmann olisi kilpaillut eri vedessä kuin verkkokaupat, sen olisi pitänyt muuttaa liiketoimintamallia. Tekemällä rajoitettuja eriä yhteistyökumppaneiden kanssa, se olisi voinut tarjota tuotteita, joita verkkokaupoilla ei edes ole tarjottavana. Erästä opettajani sanoikin: "Stockmannista on tullut varasto Suomen parhaimmalla sijainnilla."

Mitä kuluttajana toivoisin? Enemmän erikoisuuksia. Aktiivisesti urheilevana kamppailen saman ongelman kanssa kuin monet muutkin utheilijat. Hyvin istuvia housuja ei löydy. Ongelmaan olen löytänyt kalliin ratkaisun. Mittatilaushousut. Yleisimpään housumalliin en ole vielä löytänyt ratkaisua. Farkut. Farkkuja ei saa tehtyä mittatilauksena, muuta kuin verkkokaupan kautta, joka on riski, jos ei ole vaatetusalan ammattilainen. Tähän mennessä sopivia farkkuja ei ole löytynyt, joten en osta uusia, ennen kuin jokin yritys tekee urheilijoille mahtuvat siistit farkut, tai tarjoaa mittatilausfarkkuja suomalaisille asiakkaille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti